Min åsikt om Pessoa bett.

Jag har läst på en del om bett idag , och blir väldigt förvånad när jag fördjupade mej lite inom just Pessoa.

Ska väll lite snabbt försöka få ihop en liten text om Pessoa.

Pessoabettet är från början ett körbett,
Vars namn man använder idag kom genom att Nelson Pessoa började använda det.
Något det talas om att han ångrat idag.
Egentligen heter pessoabettet Dutch Gag vilket på svenska betyder  Holländsk munkavle.

Pessoabettet har hävstångsverkan och hjälper hästen att höja huvudet genom att placera trycket på hästens gom.
Det trycker i nacken genom att sidostyckena kommer att spännas och för att  undkomma det kommer hästen att vilja sänka huvudet.
Med andra ord blir det en dubbla signaler.
Det måste vara otroligt obehagligt.
Dethär är ju inget Pessoa bett, men ni kan ju i alla fall få ut lite mer av denhär filmen.
 
Dom illustrerar otroligt bra enligt mej, det gjorde nästan ont att titta på filmen.
Och man får en liten inblick enligt mej.

Jag kommer personligen inte rida med Pessoa, då jag tycker att det känns otroligt smärtsamt.
Och jag vill hellre rida en häst som mår bra, och tycker det är roligt att bli riden än att den ska bli rädd vid ett sånt hemskt bett.
Och det är ju nästan ännu värre om den vänjer sej, en häst ska inte bli van vid smärta bara för att vi vill framställa oss som bra ryttare.

Detta är ju dock upp till var ryttare, och dethär är mina åsikter.

Kommentarer
Amanda säger:

vettig skit du skriver :D

2014-01-10 | 23:23:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback